Jedna vrstva lepenky je vždy zvlněná. Podle počtu vrstev jsou lepenky dvouvrstvé, třívrstvé, pětivrstvé a sedmivrstvé. Vždy se střídá rovná vrstva s vlnitou. Vlnitá lepenka se dělí podle velikosti vlny – E (mikrovlna - nejmenší), B, C. U více než třívrstvých lepenek se kombinují velikosti vln – EE, EB, BC,BBC. EB znamená složení z rovné vrstvy + vlny o velikosti E + rovná vrstva + vlna o velikosti B + rovná vrstva. Dvouvrstvá vlna je otevřená, tzn. že je složena z rovné a jedné zvlněné vrstvy (používá se pro proložky mezi výrobky nebo se na ni lepí plakáty).
Všechny typy vlnitých lepenek se dále dělí podle barvy a složení materiálu na šedák (sběrový papír), barvený šedák (např. bílý), modrý papír, bílý, mramor (bílý s jemnou texturou), přírodní (to je klasická krabicová hnědá), makulaturu (nejhorší šunt, z nekvalitní celulózy), testliner, testliner 1 (označení kvality vlákna), testliner 2, hlazený testliner (je jakoby lesklý, používá se většinou jako podklad pro super potisk), kraftliner (nejkvalitnější papír pro vlnité lepenky).
Vlnité lepenky se pak ještě dále dělí podle hmotnosti (gramáže) jednotlivých vrstev vlnité lepenky. Například 130TL-105WS-125TL2W označuje třívrstvou lepenku, kde první rovná vrstva je z testlineru o hmotnosti 130g/m2, potom je vlna o gramáži 105 g/m2 a potom bílý (W=white) testliner 2 o hmotnosti 125 g/m2.
Vlnitá lepenka se používá pro výrobu téměř všeho. Klopových, přepravních krabic, tvarových výseků, reklamních poutačů a stojanů, atd.
Hladká lepenka
Jednovrstvá hladká (rovná) lepenka o vysoké gramáži. Hladké lepenky se dělí na skládačkové, knihařské a strojní. Vypadají podobně, rozdíl je dán gramáží a způsobem výroby.
Strojní lepenky
Jedná se o hladké lepenky nejhorší kvality. Vyrábějí se od 500 g/m2 a dělají se z papírového odpadu tlakem pod párou, vlákna celulózy jsou skládána všemi směry. Příkladem využití strojní lepenky jsou krabice na boty (víkové krabice) nebo proložky mezi výrobky.
Skládačkové lepenky
Jedná se o luxusní lepenky, určené především pro potisk. Vyrábějí se naopak v gramáži do 500 g/m2, a to zhruba od 200 g/m2. Skládačkové lepenky lepenky mají vlákna celulózy složená do jednoho směru. Lze si je představit jako slepené jednotlivé listy papíru.
Jednotlivé skládačkové lepenky se liší svou gramáží, složením a barvou lepenky. Podle toho se označují např. GC1, GD2, GZ... Například GD2 označuje, že je lícová strana bílá hladká, rubová strana skládaná šedá. Skládačková lepenka se používá pro přímý potisk a následnou výrobu krabiček. Obvykle pro produkty jakými jsou léky, rýže, prášky na praní atd.
Knihařské lepenky
Jedná se o lepenky, které majístejnou strukturu jako lepenky skládačkové (vlákna celulózy složená do jednoho směru), ale vypadají vzhledově jako strojní. Vyrábějí se od 700 g/m2 a většinou se označují podle síly, tj. 1mm, 1.5 mm, 2mm – 4 mm. Příkladem využití knihařské lepenky je výroba luxusních krabic, knihařských vazeb (hřbety knih), šanonů, vzorníků atd.. U knihařských lepenek může být použit termín „voluminózní". To znamená lehčený, mezi vlákny celulózy je vzduch. Jinak by to byla lepenka velmi těžká. Dvoumilimetrová knihařská lepenka voluminózní váží „jen" 1230 g / m2 oproti plné vážící 2,5 kg/m2.
Papír
Papíry pro přímý tisk. Základním členěním je offsetový papír nebo papír křídový.
Offsetový papír
Standardně je vyráběn v hmotnostech od 20 g/m2 („vrtulníkové" letáky) do 150 g/m2. Název má od typu tisku offset. Offsetový papír je poměrně běžný. Například offsetový papír o hmotnosti 80 g/m2 se používá v domácích tiskárnách a firemních kopírovacích strojích.
Křídový papír
Křídový papír je kvalitnější a skutečně v sobě obsahuje křídu. Jeho gramáž je 115-220 g/m2. Používá se nejčastěji pro tisk katalogů a potahových plakátů (plakáty s potiskem pro polep - kašírování surové lepenky).
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.